Wat je auto over jou vertelt
De auto waar je in rijdt, vertelt wellicht wel meer over wie jij bent dan je denkt!

Het type auto dat iemand rijdt, brengt veel omtrent zijn karakter aan het licht. Menigeen tracht zijn minderwaardigheidsgevoelens te verbergen achter een dure slee als statussymbool, terwijl er ook mensen zijn die graag jonger willen lijken door een wagen te kiezen die op dat moment favoriet is bij de jeugd. Het is echter niet alleen het type auto, maar ook de kleur waarvoor men kiest, die typerend is voor bepaalde karaktereigenschappen.

 

OMVANG

Uit onderzoek blijkt dat bezitters van een kleine auto, zoals een Prius, een Honda Civic of een Smart milieubewuster zijn dan de rijders van grotere auto’s. Ook wonen zij in dichtbevolktere gebieden. Als je in een grote stad woont, is een kleinere auto meer praktisch en kun je die makkelijker parkeren. Ook is een kleine auto minder schadelijk voor het milieu. Mensen die in een kleine auto rijden, zijn meestal geen workaholics en ook zijn ze niet op zoek naar status. Zij willen het milieu zo min mogelijk belasten en zoeken een handige auto. Rijders van een middelgrote auto, zoals een Chevrolet Sedan, hebben meestal geen uitgesproken persoonlijkheid. Wel zijn ze pragmatisch ingesteld en willen ze graag tot een groep behoren. Vaak zijn het vrouwen met een relatief hoog inkomen. Bezitters van middelgrote auto’s wonen dikwijls ook in een middelgrote stad. Bezitters van een luxe auto, zoals een Cadillac of een Lexus, zoeken status, werken hard en rijden grote afstanden. Vaak zijn het oudere mannen. Ook zijn hoogopgeleide en vermogende mensen oververtegenwoordigd in deze groep. Rijders van sportwagens zoals BMW of Porsche, zijn op zoek naar avontuur. Bijzonder is dat gezien de kosten van een sportwagen de bezitters van deze wagens vaak een relatief laag inkomen hebben. Dikwijls moet de sportwagen een gevoel van minderwaardigheid compenseren. Uit onderzoek blijkt verder dat de rijders van bestelwagens meestal rustige mensen zijn, die samenwonen en vaak kinderen hebben. Zij wonen doorgaans in de voorsteden en behoren tot de leeftijdscategorie 41-64 jaar. Rijders van een pickup wonen vaak op het platteland, werken doorgaans hard, zijn minder hoog opgeleid en hebben een gemiddeld inkomen. Bezitters van een SUV ten slotte, zijn weinig milieubewust en rijden dikwijls korte afstanden met hun auto. Ook zijn ze meestal jonger dan veertig jaar en komen ze uit grotere gezinnen.

 

ARCHETYPE

Volgens een ander onderzoek blijkt dat archetypes ook een rol spelen bij de aanschaf van een auto. Carl Gustaf Jung heeft het archetype gebruikt als onderdeel van zijn analytische psychologie. In dit psychologisch kader zijn archetypen aangeboren mogelijkheden waardoor beelden de neiging hebben zich op dezelfde manier te ontwikkelen. Het zijn onbewuste, universele ideeënpatronen. Zij komen niet alleen in mythen en andere universele verhalen zoals sprookjes tot uitdrukking, maar ook in dromen. Net zoals het lichaam bij de geboorte eenzelfde basisvorm vertoont, is ook de psyche op een bepaalde wijze gestructureerd. De gemeenschappelijke structuren van het collectieve onbewuste, de archetypen, zijn als het ware ingegroefd in de psyche door de gelijkaardige ervaringen van alle mensen van alle tijden. Zoals de instincten de dieren aanzetten tot een gelijkaardig automatisch gedrag, zo worden mensen door de zogenaamde archetypen gedreven tot een automatisch gedachten- en gevoelspatroon. Zo zijn er onder andere ‘de Moeder’ en ‘het Kind’, archetypen die men meedraagt omdat mensen van alle tijden te maken hebben gehad met moeders en kinderen. Als merkgevoeligheid ergens een rol speelt, dan is het bij de keuze van een auto. Een merk is vooral een statement van de koper zelf. Auto’s zijn metaalgeworden archetypische statements waarvan automarketeers handig gebruikmaken. De baas rijdt in een Mercedes, zijn secretaresse een Volkswagen Polo en zijn opvolger rijdt (nu nog) in een BMW. Drie archetypes spelen hier een rol. Mercedes komt voort uit het archetype leider. Het is een zogenaamd ruler-merk. Een koning is niet eenvoudig benaderbaar. Dat vertaalt zich bij merken vaak in hun prijs. Traditie en historie horen vanzelfsprekend ook bij royalty. De Volkswagen Polo is het toonbeeld van degelijkheid, betrouwbaarheid en weinig kapsones. Het merk is een klassieke alleman. Maakt de secretaresse promotie, omdat ze bijvoorbeeld accountmanager wordt, dan krijgt ze een upgrade naar een Golf.

En wanneer haar kennis en expertise benadrukt moeten worden, komt een Audi in beeld. Audi positioneert zich vooral door haar kennis te benadrukken. Dat is de essentie van het archetype expert. BMW spreekt de taal van het archetype strijder (de held, de overwinnaar). Voor de strijder zijn obstakels leuk, uitdagingen maken het leven spannend. Bochten in de weg zijn niet hinderlijk, maar essentieel voor genot. Ook het Amerikaanse tijdschrift Forbes deed een onderzoekje naar automerken en hun bijbehorende menselijke persoonlijkheden. De onderzoekers van Forbes kwamen met een aantal leuke uitslagen: Rijders van een Lexus LS Sedan: beleefde mensen in de tweede helft van hun leven. Corvette: agressieve controlefreaks. Ferrari: gepassioneerd, racy en hoog opgeleid. Eigenaren van een Hyundai Accent stofzuigen graag hun garage. Eigenaren van een Aston Martin DB9 zijn succesvolle selfmade mensen, die houden van het goede leven. 96% van de Dodge Viper eigenaren zijn man tegenover 88 % van de Porsche 911 eigenaren.

 

WERK

Auto’s zijn ook erg nauw verbonden met ons werk en sociaal milieu. Misschien zeggen ze wel meer over ons werk dan onze salarisstrook. Hedwig Wiebes heeft in het blad Intermediair het volgende overzicht gemaakt van beroepen met hun bijpassende auto’s: Volvo XC90: medisch specialist/huisarts Toyota Prius: bankmedewerker Nissan Micra: onderwijzer Austin Martin Vantage: advocaat Volkswagen Polo: Intercedent BMW 1 serie: salesmanager Citroën DS: kunstenaar Fiat 500: marketeer Renault Mégane: IT’er Fisker Karma: ondernemer 2.0.

 

KLEUR

Het is niet alleen het type auto, maar ook de kleur waarvoor men kiest, die typerend is voor bepaalde karaktereigenschappen. De kleurenpsycholoog prof. Dr. Max Lüscher schrijft aan bepaalde kleuren de volgende eigenschappen toe:

Wit: een auto in de kleur van de reinheid en helderheid wordt geprefereerd door iemand met een esthetische natuur, die ook in het leven ernaar streeft orde op zaken te hebben en een duidelijke lijn te volgen of in elk geval te doen alsof. Bestuurders van witte auto’s hebben een extraverte persoonlijkheid. Ze zijn vaak op zoek naar nieuwe dingen waarmee ze een bepaalde status bereiken.

Geel: deze kleur weerspiegelt de wens tot elke prijs te willen opvallen, maar verraadt tevens, dat men niet goed is opgewassen tegen de spanning waaronder men zelf leeft. Geel drukt echter ook de wens uit bevrijd te worden van een druk en het verwachten van een nieuw levensgeluk. De kleur wijst op vooruitstrevendheid, op een openstaan voor nieuwe, moderne ideeën. Wanneer jij een gele auto hebt, dan is de kans verder groot dat je een idealistisch en intelligent persoon bent met een jonge geest. Actieve personen voelen zich vaak aangetrokken tot deze kleur. Bovendien valt deze kleur goed op in het verkeer.

Beige: deze bleke, fijne kleur valt bij dromers in de smaak. Aangezien beige ook een vale kleur is, ziet men er het stof niet zo erg op, hetgeen ook voor menigeen een overweging is. Bestuurders van beige auto’s lopen niet snel naast hun schoenen.

Oranje: wie deze kleur, zo scherp als peper, kiest, zal een dynamische geest bezitten. Maar ook gemakkelijk ten prooi vallen aan koortsachtige opwinding. Deze warme kleur staat voor enthousiasme en creativiteit. Bestuurders van oranje auto’s zijn doorgaans erg rustig, maar kunnen bruisen van energie.

Bruin: de kleur bruin correspondeert met een ongecompliceerde geaardheid, die wars van problemen streeft naar ontspanning door middel van gezelligheid en geestelijke bevrediging. Mensen die praktisch zijn ingesteld, kiezen vaak voor de kleur bruin. Zij zijn betrouwbaar en vinden comfort en stabiliteit belangrijk.

Rood: de kleur van de liefde en de bloei drukt vitaliteit uit. Het is een kleur met een opwindend, imponerend effect. Iemand die een rode auto rijdt, geeft te kennen: opgepast, daar kom ik aan! Rood is de drang om effect te beogen, succes te behalen en drukt een hongerige begeerte om het leven ten volle te genieten uit. Rood is de impuls tot opzienbarende daden, tot sport, strijd en tot productie op het ondernemersvlak.

Groen: de kleur groen brengt weliswaar de wens om te imponeren en waardering te oogsten tot uitdrukking, maar mist de benodigde energie daartoe. Deze rustigste onder de kleuren verraadt een zeker gebrek aan temperament. Bestuurders van groene auto’s zijn betrouwbaar en traditioneel.

Paars: een wagen in deze opvallende kleur weerspiegelt de wens een magische aantrekkingskracht uit te oefenen, maar tevens het verlangen zelf eens betoverd te worden. Hij wil dat andere mensen zich niet aan zijn suggestieve charme kunnen onttrekken. Bestuurders van paarse auto’s zijn vaak creatieve mensen, die niet bang zijn om out-of-the-box te denken. Dit kan de reden zijn dat paars geassocieerd wordt met arrogantie. Paars is de opvallendste van de koele kleuren en is daarom ook de minst populaire.

Lichtblauw: de kleur van de zorgeloze vrolijkheid en onbezorgdheid. Het rijden in een lichtblauwe auto brengt ons in een vakantiestemming.

Donkerblauw: wie van deze kleur houdt is op zijn rust gesteld en heeft een liefdevol karakter. Hij is trouw, betrouwbaar en biedt geborgenheid. De eigenaar van een blauwe wagen heeft vervulling gevonden.

Zilver: hier komt een koele reserve tot uitdrukking – de auto schijnt te willen waarschuwen: blijf uit mijn buurt! Iemand, die graag iets bijzonders wil zijn, zal voorkeur hebben voor deze kleur.

Grijs: wie een auto in deze kleur berijdt, is iemand die onbekend wenst te blijven. Teneinde alle deining te ontlopen, tracht hij zich te beschermen tegen verontrustende invloeden.

Zwart: de kleur brengt de wens tot uitdrukking aan zijn lot te kunnen ontkomen door afstand te doen. De eigenaar van een auto met de ernstige kleur is er zeer op gesteld dat men hem met respect tegemoet treedt.

Roze: de kleur roze is alleen bij een handjevol vrouwen in trek. De bestuurders zijn zorgzaam, liefhebbend en uiterst zacht van karakter.

Crème: ook de kleur crème is niet populair als autokleur. Crèmekleurige auto’s worden bestuurd door verstandige automobilisten met een uitstekende zelfbeheersing. Geen wonder dat crèmekleurige auto’s het minst betrokken zijn bij ongelukken.

 

TOP 7 KLEUREN

Mensen kunnen natuurlijk ook voor bepaalde kleuren kiezen vanwege verkeersveiligheid. Felle kleuren vallen eerder op in het verkeer en auto’s met deze kleuren zijn relatief minder betrokken bij verkeersongevallen. Dit is de top 7 van kleuren, die het best worden waargenomen:

1. Hagelwit

2. Helgeel

3. Heloranje

4. Donkergeel

5. Donkergrijs

6. Helblauw

7. Helrood.

Uit onderzoek blijkt echter dat mensen hun autokeuze toch eerder op basis van emotionele argumenten en subjectieve kleurbeleving maken dan op basis van rationele overwegingen.

 

Uit ParaVisie - Juli 2016