Verbinding op zielsniveau blijft bestaan

zielsniveaucontact

Rouwverwerking kan op verschillende manieren worden ingevuld. ParaVisie vroeg vijf deskundigen, die cliënten begeleiden tijdens een rouwperiode, hoe zij te werk gaan en wat hun visie is. Er zijn diverse mogelijkheden, waarbij de gemene delers zijn: zingeving, het volgen van je gevoel en de bewustwording dat de verbinding met een overledene blijft bestaan.

Wat onder spirituele rouwverwerking wordt verstaan, is voor een ieder anders. Zo richt het zich volgens regressietherapeute Anneke niet zozeer op het verwerken van emoties, maar vooral op de zingeving rondom het heengaan van de overledene. Het is gestoeld op het herstellen van een verbinding tussen zielen, die altijd aanwezig blijft. Niet de dood scheidt, maar een gebrek aan liefde. Rouw begint voor sjamanistisch beoefenaarster Linda bij het besef van het verlies. De verwerking kan door rituele handelingen positief beïnvloed worden, zodat alle betrokkenen troost, perspectief en kracht krijgen. QiGongtherapeute Maria Louise geeft aan dat het draait om een proces van leren loslaten, geopend blijven en vertrouwen. Ondanks de boosheid en verdriet zal er een nieuwe weg volgen, waarbij liefde en dankbaarheid voor de overledene aanwezig blijven. De rol van de paranormale therapeut is voor Ronald duidelijk: “Bij spirituele rouwverwerking is er de extra dimensie van de mediamieke kwaliteiten van de therapeut, waardoor de hulp vanuit gene zijde ervaren kan worden. Tevens ligt er niet alleen de nadruk op de verschillende stadia van rouw, maar eveneens op bewustwording en zingeving.” Dat laatste is voor ‘spiritual healer’ Tricia ook van wezenlijk belang. Zij probeert cliënten antwoord te geven op de vraag: ‘Heeft het overlijden een betekenis en zo ja, welke?’ Het gevoel van veiligheid en zekerheid is weg en daaraan dient gewerkt te worden, willen we de fundamenten herstellen van waaruit wordt geleefd.
VERSTERKEN
Bij rouwverwerking denken we al snel aan het leren omgaan met het verlies van een familielid, partner of vriend. Toch zijn er ook andere vormen van rouw denkbaar. Ronald, Tricia en Maria Louise richten zich op diverse gebieden. Je kunt hierbij denken aan het verlies van een relatie of baan en allerlei andere situaties zoals het verhuizen naar een nieuwe woning of overstappen naar een andere school. Een dierbare die je verliest, kan ook een dier betreffen. Anneke focust zich vooral op het opnieuw contact leggen met de overleden persoon, zodat duidelijk voelbaar wordt dat diegene nog steeds in de vorm van een ziel aanwezig is. “De band is er nog en door dat te versterken en te laten ervaren, geeft dat veel steun en levert het een bijzondere ervaring op bij het verwerken van een verlies. Ik zie bij cliënten dat de bewustwording van die band, het contact dat er nog steeds op energetisch niveau is, helend werkt. Ook het bieden van de mogelijkheid tot communicatie met de overledene is belangrijk. Het kan rust en inzicht geven in een pijnlijk rouwproces.” Linda richt zich voornamelijk op het sterfproces en wat dat teweegbrengt bij de stervende en naasten. Zij gaan immers door verschillende fasen: ongeloof, woede, angst, machteloosheid en uiteindelijke acceptatie. Door het gebruik van haar kennis, praktische steun en het aanreiken van rituele handvatten, begeleidt Linda de betrokkenen door het rouwproces heen.
GEREEDSCHAPPEN
Door te werken met trance vanuit de regressietherapie zorgt Anneke dat er een verbinding tot stand komt met de spirituele wereld en vaak ook met de overledene. “De cliënt doet dit zelf en is zijn eigen ‘medium’. Hij of zij ervaart alles in een trance. Voorwaarde is wel dat de persoon zijn of haar eigen beleving en emoties serieus neemt. De sessies die niet slagen, zijn degene waarbij de cliënt niet durft te vertrouwen op wat hij of zij ervaart. Rouwen wordt anders, als je kan voelen dat die ander er lijfelijk niet meer is, maar wel op energetisch niveau of als ziel.” Maria Louise maakt gebruik van meditatie en QiGong. Ze richt zich op geestelijk loslaten. Deze weg verloopt via het lichaam, het activeren van de meridianen (energiebanen) en het volledig in het hier en nu zijn. Bij de meditatieve weg van QiGong werkt zij aan de bewustwording van het ‘één zijn’ met de natuur in haar verschijningsvormen, het ritmische verloop van dag en nacht en de wisseling van seizoenen. Genieten en overgave zijn daarbij sleutelwoorden om in het hier en nu in vreugde te komen, óók tijdens de rouwverwerking. Linda werkt vanuit de sjamanistische levensvisie. Daarbij is het belangrijk om te kijken naar het sociale netwerk van de cliënt dat, waar mogelijk, bij het gehele proces betrokken wordt. “De dood is niet het ultieme einde; het is een doorgang, een overgang. Ik bied steun aan alle betrokkenen om deze overgang verstandelijk en gevoelsmatig te begrijpen. Daarnaast probeer ik gereedschappen aan te reiken om het gevoel van machteloosheid te verkleinen. Het sterven van één van ons brengt veranderingen met zich mee voor iedereen: rollen veranderen, emoties worden op scherp gezet en men wordt zich bewust van de eigen sterfelijkheid. Ik betrek ook de voorouders erbij. Zij die al aan de ‘andere kant’ zijn, kunnen de stervende, overledene en naasten een helpende hand geven.”
CONTROLE
Ronald maakt tijdens een consult gebruik van zijn hoogparanormale gevoeligheid en hij heeft de beschikking over meerdere therapievormen, die hij inzet voor de rouwverwerking, waaronder de door hemzelf ontwikkelde Bewustzijnssynthese®. Tricia volgt de methode van William Worden, een Amerikaanse psychiater. Hij heeft het rouwproces ingedeeld in taken in plaats van fasen. Een taak houdt in, dat je je ergens actief doorheen kan en dient te werken. Dat terwijl een fase soms voelt als iets wat je overkomt en waar je zelf weinig aan kunt doen. Door middel van praten, het gebruik van creatieve technieken, spel en opdrachten gaat ze aan de slag met de cliënt. “Daarnaast werk ik met ‘spiritual healing’ en gebruik ik mijn bewustzijn en helderziende vermogens om te zien in welk spiritueel proces iemand zit. Zodoende bekijk ik wat hij of zij nodig heeft om de wonden te laten helen en om verder te groeien.” Voor Linda zijn het op de juiste wijze omgaan met emoties en weghalen van angst de belangrijkste drijfveren. Niemand hoeft in angst te sterven. Ook naasten kunnen door angst geregeerd worden en een rouwproces als zeer traumatisch ervaren. Deze emoties geven een machteloos gevoel en nemen kracht weg, maar het kan ook anders: in vrede, kracht en rust. Tricia geeft aan dat tijdens een rouwproces (of een crisis) emoties ons vaak controleren in plaats van dat wij onze emoties controleren. Velen proberen gevoelens te onderdrukken, maar dat is volgens haar niet de oplossing. “We duwen de deksel op de emmer en hopen dat de inhoud nooit meer ontsnapt. Op een goed moment vliegt echter de deksel van de emmer open en worden wij overspoeld door emoties. Het leren accepteren van hoe je je voelt, is de eerste stap in het verwerkingsproces. Accepteren dat pijn normaal is en het toelaten van je emoties leveren controle op.”
ANTWOORDEN
Hoe je spiritueel gezien het verlies het beste een plek kunt geven, is volgens Maria Louise verschillend per persoon. Ze vindt dat iemand alle tijd mag nemen om het verlies zijn eigen weg te laten gaan tot het op zijn eigen ‘wezenlijke plek’ komt. Daarbij is het van belang om jezelf iedere dag in stilte terug te trekken, waarbij je ruimte geeft aan de verwerking van het verlies. Dat verwerken sluit het beoefenen van andere disciplines en therapievormen beslist niet uit. Voor Anneke gaat het erom, dat de overledene ook die ‘plek’ krijgt en behoudt in het dagelijks leven van de cliënt. Het lichaam is er niet meer, maar de ziel blijft altijd bestaan. De pijn en het gemis slijten langzaam of niet, maar zullen een onderdeel worden van je dagelijks leven. Linda ziet de dood als een volgende fase en een nieuw begin. “Het betekent niet het einde van een leven en een persoonlijkheid. De ziel is er nog, weliswaar in een andere vorm. Niets gaat verloren, want het betreft een transformatieproces.” Ronald vindt het belangrijk dat de cliënt inzicht krijgt in de zingeving van het verlies. Zodoende zal men beter in staat zijn om het gemis een plek te kunnen geven. Tricia ervaart dat men antwoord wil krijgen op de vraag: ‘Waarom is dit gebeurd?’ Soms is er geen antwoord dat wij kunnen begrijpen met onze verstandelijke en menselijke vermogens. “De acceptatie en de zin van wat er is gebeurd, vinden we in ons hoger bewustzijn. Wanneer je daarmee contact legt, biedt dat een grote hulp tijdens het verwerken van een verlies. Hier vinden we de antwoorden die wij nodig hebben om verder te komen in ons rouwproces.”
ZIELSNIVEAU
Vooral bij een plotseling overlijden door een ongeluk, hartstilstand of zelfdoding blijven er veel vragen door het hoofd spoken van achterblijvers. Volgens Anneke en Ronald kan de ziel van een overledene antwoorden geven, die een ander licht werpen op het heengaan van die persoon. Dat biedt steun en inzicht op zielsniveau aan degenen, die hun dierbare ontzettend missen. Als medium staat Ronald tijdens het geven van een consult regelmatig in contact met de overledene, waar de nabestaande graag vragen aan wil stellen. Hij laat de achterblijvers de aanwezigheid en steun van de overledene ervaren, wat helend kan werken. Linda vindt dat een ieder zich bewust dient te zijn van het rouwproces en het sterven mag zien als een geboorte. “Het is daarbij van belang dat je de steun ervaart van je naasten, zowel hier als aan de ‘andere kant’. Ik leg ook contact met de overledene als deze hulp nodig heeft. Bijvoorbeeld met iemand die net is overleden en die angst ervaart, verdwaald is, geen afscheid kon nemen of onverwerkte emoties heeft. Daarnaast leg ik contact met de krachtige voorouders, die al ‘daar’ verblijven en zich in een vredige staat van ‘zijn’ bevinden. Ik richt mij zowel op de overledene om deze te begeleiden in het proces, als op de nabestaanden.” Anneke herstelt het contact met de overledene, omdat dat bij haar therapievorm belangrijk is voor de cliënt. Het ervaren van het feit dat de verbinding op zielsniveau blijft bestaan, is hetgeen wat het krachtigst werkt om te helen tijdens het rouwproces. Tricia legt niet bewust contact met overledenen, hoewel het weleens gebeurt dat een overledene iets aan haar ‘doorgeeft’. Maria Louise focust zich op de spirituele, fysieke en psychische problemen die spelen of kunnen gaan spelen in het hier en nu.
BEGIN VAN EEN REIS
Linda vindt het belangrijk dat mensen zich realiseren dat de dood niet het einde betekent. Het is als het begin van een reis. “De ‘reiziger’ slaat een nieuw pad in en als nabestaande kan je hem of haar steunen door je dierbare het beste toe te wensen. Extreem verdriet kan de ‘reiziger’ immers belemmeren op de nieuwe weg. Door het uitvoeren van simpele rituelen en te bidden, kan je jouw dierbare helpen om daar te komen waar hij of zij naartoe gaat. Je bent dus niet machteloos!” Maria Louise vindt dat je vanuit meerdere invalshoeken de problematiek dient te benaderen: zowel op menselijk, spiritueel als op sociaal gebied. Het kan ook een goed tegenwicht aan rouw bieden om op een gegeven moment als het ware weer een beetje ‘nieuwsgierig’ te worden naar of open te staan voorde tijd die volgt zonder de dierbare om je heen. Meer weten? Op onze site kun je meer lezen over de visie van de vijf deskundigen, die ieder op hun eigen manier bezig zijn met spirituele rouwverwerking. Kijk op www.paravisie.nl Anneke adviseert iedereen vooral bij zijn of haar gevoel te blijven. In deze maatschappij wordt er te veel nadruk gelegd op het denken. ‘Je moet verder met je leven’ en ‘Het leven gaat door’ zijn veelgehoorde adviezen. Om verder te kunnen gaan met zoveel pijn, moet je het bijna wel afsluiten en dat werkt averechts. “Hoe pijnlijk het rouwen ook is, voel het! Dan ervaar je de verbinding met degene die is heengegaan en vooral ook met jezelf. Wanneer je niet meer wilt voelen, sluit je jouw gevoelswereld af en daarmee het contact met jezelf en de ‘andere wereld’.” Ronald vindt dat ieder mens uniek is en dat elke cliënt zijn eigen rouwproces doormaakt en ervaart. Hij is van mening dat een therapeut een goede bijdrage kan leveren aan de individuele rouwperiode. Tricia ziet het spirituele aspect van rouw als een groeiproces. “Je kunt wijzer worden als je bereid bent een leerproces aan te gaan. Het belangrijkste is dat je erkent dat het leven vreugde en pijn kent, evenals geboorte en dood. Door je dit alles te realiseren, kan je aan de slag gaan met je gevoelens.”
Anneke Klijn Velderman maakt onder andere gebruik van trance, waarbij de aandacht vooral gericht wordt op het contact tussen cliënt en de overledene.
Linda Wormhoudt is een sjamanistisch beoefenaarster. Als spirituele begeleiding biedt zij ‘zielenzorg’ aan de stervende, de gestorvene en de naasten.
Maria Louise Kool is QiGongtherapeute en ziet zichzelf gewoon als een medemens, die op verzoek laat zien hoe een te bewandelen ‘weg’ eruit kan zien.
Ronald Nieuwenhuizen is een spiritueel, paranormaal, psychodynamisch en natuurgeneeskundig therapeut en tevens een medium.
Tricia Bieringa is naast therapeute ook ‘spiritual healer’ en leraar. Ze doet recht aan ieders individuele overtuiging, weg, geloof en waarheid.
Tekst: Arthur Schroer – ParaVisie April 2010
Artikel uit 30 jaar ParaVisie